Sign in to follow this  
Followers 0
Hotspur96

[FM17] Pentagon Challenge

67 posts in this topic

Del 1: Introduksjon

Uten å vite hvordan aktiviteten og interessen her på forumet er, velger jeg å gjøre et forsøk på en saverapport. Prosjektet denne gangen er, som sagt i tittelen, Pentagon Challenge. Det er en utfordring jeg alltid har hatt lyst til å prøve, men aldri startet på, før nå.

Pentagon-utfordringen er en av de største utfordringene på FM, der du starter med lavest mulig erfaring for så å ta steg for steg mot toppen, og klare det ultimate målet: Å vinne Champions League på hvert kontinent. 

Managerpresentasjon

Navn: Adisa Arendse
Alder: 20 år (11/7/96)
Opprinnelse: Johannesburg, Sør-Afrika
Språk: Engelsk (flytende), Zulu (flytende), Sesotho (flytende), Xhosa (flytende), Afrikansk (flytende)

Lastede ligaer

za.pngSør-Afrika: First Division og høyere

us.png – USA: Major League Soccer

mx.png – Mexico: Liga Bancomer MX 

Jeg har i første omgang bare lastet inn det sør-afrikanske ligasystemet, og tenker å fullføre Afrika før jeg tar for meg en ny verdensdel. Nye ligasystemer vil lastes inn og legges til i listen ved behov.

Spillet starter sommer 2016. Det finnes ingen ledige jobber på markedet, men jeg håper å lande en jobb i løpet av første sesongen. Derfra må målet være å starte trenerutdanning, og begynne ferden mot afrikansk Champions League.

Edited by Hotspur96
0

Del 2: Eventyret starter

Tiden går og seriespillet starter. Jeg venter tålmodig på at en klubb skal bli misfornøyd med den nåværende manageren sin. Da kan en mulighet åpne seg. Serierundene går og internasjonale kamper spilles. Drømmen om å få sjansen i en klubb lever videre, mens vi nærmer oss halvspilt sesong. Så begynner det å skje ting på arbeidsmarkedet.

21. desember får jeg mitt første jobbintervju hos en nedrykkstruet klubb i National First Division. I romjulen ender det med at drømmen blir virkelighet, og jeg signerer 2-års kontrakt verdt 7500 kr p/u med min første klubb. Eventyret har startet.

Klubbpresentasjon

5q5s8Y96_400x400.jpeg

Navn: Cape Town All Stars
Grunnlagt: 2010
Klubbstatus: Profesjonell
Hjemmebane: Parow Park

Budsjetter
Overgangsbudsjett: 4 782 790 kr
Lønnsbudsjett: 245 503 kr p/u

Forventninger fra styret
Unngå nedrykk

Tabellsituasjon

2n66fky.jpg

Tanker videre

Jeg tar over en klubb som ligger til nedrykk, så i første omgang må målet være å beholde plassen. Det virker til å være en lovende spillergruppe, og jeg ser lyst på mulighetene for nettopp dette. Utdanningen mot nasjonal C-lisens er påbegynt, og skal være ferdig rundt sesongslutt. Nå er vi i gang!

0

Del 3: Marerittstart

Fornøyd med å ha blitt ansatt som manager tar jeg fatt på oppgavene som venter. Det viser seg derimot at å lede en fotballklubb er vanskeligere enn ventet. Lagmoralen var dårlig ved overtakelse, og de beste spillerne vil bort. Det er en stor utfordring som venter her.

Overganger inn
          ng.png       Emmanuel Daniels      Orlando Pirates          Gratis
          za.png       Johannes Ramatjela  Fri transfer
          za.png       Sibusiso Themba       Fri transfer

Overganger ut
          za.png       Dumisani Msibi          Golden Arrows           160 000 kr

Kamper
          draw.png   31.12.16         Real Kings 2 – 2 Cape Town All Stars
          defeat.png   07.01.17         Mbombela Utd 2 – 1 Cape Town All Stars
          draw.png   14.01.17         Cape Town All Stars 0 – 0 Magesi FC
          defeat.png   21.01.17         AmaZulu FC 1 – 0 Cape Town All Stars
          defeat.png   28.01.17         Cape Town All Stars 0 – 1 Jomo Cosmos
          win.png   04.02.17         Milano Utd 0 – 1 Cape Town All Stars
          defeat.png   11.02.17         Mthatha Bucks 2 – 1 Cape Town All Stars
          win.png   25.02.17         Cape Town All Stars 2 – 0 Witbank Spurs
          win.png   04.03.17         Cape Town All Stars 1 – 0 Royal Eagles
          defeat.png   08.03.17         Cape Town All Stars 1 – 4 Black Leopards
          defeat.png   18.03.17         Thanda Royal Zulu 2 – 1 Cape Town All Stars
          draw.png   01.04.17         Tuks FC 0 – 0 Cape Town All Stars
          defeat.png   15.04.17         Cape Town All Stars 0 – 1 Santos FC
          defeat.png   29.04.17         Stellenbosch FC 5 – 2 Cape Town All Stars
          defeat.png   13.05.17         Cape Town All Stars 1 – 2 FC Cape Town

Tabellsituasjon
29pd7jn.jpg

Tanker videre
Det ble tøffere enn jeg hadde forberedt meg på å holde denne klubben oppe, og jeg må konstatere at oppdraget mislyktes. Allerede fra start ønsket den talentfulle keeperen Msibi seg bort, og jeg så meg nødt til å selge for å beholde ro i troppen. Inn kom rutinerte Daniels, uten å overbevise særlig. Det ble en (halv) sesong der det meste gikk galt, og vi hadde den uflaksen/udyktigheten som lag i vår posisjon ofte har. Mange jevne kamper har endt i tap der jeg føler vi burde vunnet, men det ble vanskelig når man ikke scorer nok mål. Mot slutten av sesongen mistet vi også en del nøkkelspillere til skader, og jeg måtte bare innse at det ikke kom til å gå denne gangen.
Nedrykk til tross, målet består. I nåværende øyeblikk er jeg i slutten av utdanningen mot nasjonal C-lisens, og jeg er blitt en erfaring rikere. Forhåpentligvis får jeg sjansen i en ny klubb snart. Det kan bare gå en vei herfra.

Edited by Hotspur96
0

Alltid gøy med en Pentagon-challenge og faktisk litt "deilig" å se en som ikke lykkes helt på første forsøket, føler alle andre klarer det omtrent for lett i Sør-Afrika. Lykke til videre :)

0

11 hours ago, olabj said:

Alltid gøy med en Pentagon-challenge og faktisk litt "deilig" å se en som ikke lykkes helt på første forsøket, føler alle andre klarer det omtrent for lett i Sør-Afrika. Lykke til videre :)

Hadde selv trodd at Sør-Afrika skulle gå lettere. Grunnen til at jeg tok Afrika før Asia var at de fleste fikser CL på noen få sesonger der, mens i Asia er man nok mer avhengig av å treffe den riktige klubben for å klare dette. Selv om det nå gikk galt i første klubben, blir det feil å gi opp allerede. Har kommet ett par sesonger videre på spillet, og det er hvertfall litt bedring i sikte :-)

0

Del 4: Ny klubb

Etter å ha fått sparken i Cape Town All Stars ventet, ikke overraskende, en ny periode som arbeidsledig. Jeg er mindre stolt over utfallet fra forrige sesong, men sulten på revansje. Med ny giv starter jakten på ny jobb, og i starten av desember 2017 kommer jobbtilbudet. Kontrakt med ny klubb verdt 8750 kr p/u blir signert. Jeg får en ny start!

Klubbpresentasjon

Lgafc.png

Navn: Golden Arrows Football Club
Grunnlagt: 1996
Klubbstatus: Profesjonell
Hjemmebane: King Zwelithini Stadium

Budsjetter
Overgangsbudsjett: 33 307 kr
Lønnsbudsjett: 180 290 kr p/u

Tabellsituasjon
99a391c1af73587065719dc703cf4477.png

Tanker videre
Igjen tar vi over et lag som ligger dårlig an på tabellen, men heldigvis ligger vi bedre an enn forrige sesong. Laget rykket ned forrige sesong, og det bør ikke være en umulighet å komme seg opp igjen til øverste nivå i løpet av ett par sesonger. Først må nok en opprydning i spillerstall til, ettersom lønnsbudsjettet er sprengt. I tillegg får vi et gjensyn med Dumisani Msibi, som jeg solgte fra min forrige klubb.
Målet for sesongen blir å holde plassen i divisjonen, og bygge et grunnlag for neste sesong. Etter hvert bør jeg få startet trenerkurs for nasjonal B-lisens, og håpe at det blir mer suksess i denne klubben enn den forrige.

0

Har vurdert Pentagon Challange sjøl, men ikke kommet så langt, så får heller leve på din historie og dine meritter- Venter i spenning på fortsettelsen

0

Kanon! Deilig med en god gammaldags saverapport!

Prøvde meg på Pentagon på FM16, og starta i Sør-Afrika. Tok over Vasco Da Gama CT, og fikk de til tops. Etter ti sesonger fiksa jeg Champions League i Afrika. Etter å ha tatt CL i USA med Houston Dynamo sleit jeg mer i Australia, hvor jeg ga opp hele greia etter å ha tapt finalen på første forsøk. Tiden med Vasco CT var så gøy at alt som kom etter ble et antiklimaks, selv når det gikk bra. Mitt tips er da å ikke sitte for lenge med et lag som det tar lang tid å bygge opp. De som fullfører tar over bedre lag når de får sjansen og hopper videre med en gang. Lykke til, gleder meg til å følge med!

0

On 14.4.2017 at 3:36 PM, blades said:

Har vurdert Pentagon Challange sjøl, men ikke kommet så langt, så får heller leve på din historie og dine meritter- Venter i spenning på fortsettelsen

Kjekt at du følger med på rapporten. Prøver å komme med jevnlige oppdateringer, selv om spillingen går litt i rykk og napp. Ut fra den lille tiden jeg har brukt til nå på utfordringen, vil jeg anbefale å prøve dersom du vil ha et prosjekt over mange sesonger. Jeg liker i hvert fall det å kunne flytte rundt på meg og prøve nye serier, land og kontinenter. Satser på neste oppdatering seinere i kveld, seinest i løpet av morgendagen.

1 hour ago, guevara2 said:

Kanon! Deilig med en god gammaldags saverapport!

Prøvde meg på Pentagon på FM16, og starta i Sør-Afrika. Tok over Vasco Da Gama CT, og fikk de til tops. Etter ti sesonger fiksa jeg Champions League i Afrika. Etter å ha tatt CL i USA med Houston Dynamo sleit jeg mer i Australia, hvor jeg ga opp hele greia etter å ha tapt finalen på første forsøk. Tiden med Vasco CT var så gøy at alt som kom etter ble et antiklimaks, selv når det gikk bra. Mitt tips er da å ikke sitte for lenge med et lag som det tar lang tid å bygge opp. De som fullfører tar over bedre lag når de får sjansen og hopper videre med en gang. Lykke til, gleder meg til å følge med!

Takk for tipset, får se hvordan jeg velger å løse det. Har vært borti liknende på andre saver, men aldri sittet 10 sesonger for å forlate før. Er nok tungt å da forlate en klubb man har bygget opp fra bunnen, men en nødvendighet for fremgang i utfordringen. Håper å komme i mål med Afrika noe raskere enn de 10 sesongene, og etterpå kunne ta over en klubb som kjemper i (eller om plass i) CL på et annet kontinent. Er ikke for mange plasser å hoppe til nå i starten med begrenset rykte og erfaring, men bør bli lettere med tiden.

0

Del 5: Middelhavsfarer

Det ble en tung start på oppholdet i Golden Arrows. Taktisk satt ingenting fra start, og resultatene fortsatte i samme spor som før jeg kom til. Etter en formasjonsendring og sommerpause til å trene godt på, skulle det derimot snu litt. Sesongen avsluttes med stil, 3 kamper på rad uten tap og 17 poeng på de siste 10 kampene. Det holder til en 9. plass på tabellen. Trenerutdannelsen min er bygget opp til nasjonal B-lisens, så det begynner å ta form på treningsfeltet også.

Kamper
          defeat.png   09.12.17         Golden Arrows 0 – 1 Zizwe Utd
          win.png   30.12.17        Golden Arrows 4 – 3 Real Kings
          draw.png   06.01.18        Golden Arrows 0 – 0 Jomo Cosmos
          defeat.png   13.01.18        Stellenbosch FC 2 – 1 Golden Arrows
          draw.png   24.02.18        Steenberg Utd 1 – 1 Golden Arrows
          defeat.png   02.03.18        Royal Eagles 2 – 1 Golden Arrows
          win.png   10.03.18        Golden Arrows 3 – 1 Mbombela Utd
          win.png   17.03.18        Golden Arrows 2 – 0 Baroka FC
          defeat.png   31.03.18        Santos FC 2 – 1 Golden Arrows
          defeat.png   07.04.18        Black Leopards 3 – 1 Golden Arrows
          win.png   14.04.18        Golden Arrows 2 – 0 FC Cape Town
          draw.png   21.04.18        Tuks FC 0 – 0 Golden Arrows
          defeat.png   28.04.18        Golden Arrows 0 – 2 Thanda Royal Zulu
          win.png   05.05.18        Mthatha Bucks 0 – 2 Golden Arrows
          win.png   12.05.18        Golden Arrows 3 – 1 AmaZulu FC
          draw.png   20.05.18        Zizwe Utd 0 – 0 Golden Arrows

Tabell
d3f0945f60638b79c51abf4b7eb5ffbb.png

Spillerstatistikk
Toppscorer: Ryan Chapman (11 mål)
Høyeste gjennomsnittlige rating: Siyabonga Dube (7.10)
Flest assists: Chiuekepo Msowoya & Kudakashe Mahachi (4 målgivende)
Best pasningsprosent: David Mathebula (88%)
Flest ganger banens beste: Siyabonga Dube (4 ganger)
Flest gule kort: Musa Bilankulu (6 gule kort)
Flest røde kort: John Arwuah (2 røde kort)

Sesongens spiller: Siyabonga Dube
Sesongens unge spiller: Siyabonga Dube

Tanker videre
Oppløftende avslutning som gir noe å bygge videre. Målet for neste sesong blir å kvitte meg med en del overflødige spillere, samt holde på noe av kvaliteten. Klarer jeg dette, samt å hente inn litt forsterkninger, kan vi forhåpentligvis blande oss inn i toppen allerede neste sesong. Men først er det ferie, med VM i Russland (Sør-Afrika ikke kvalifisert).

0

Del 6: Spillerflukt

Etter den gode avslutningen på forrige sesong, gjør jeg klar for neste steg. Styret er ikke fornøyd med å ligge i First Division, så opprykk som seriemester er forventet. Dersom det skal skje, er jeg avhengig av en god pre-season og må innlede sesongen sterkt. Flere spillere forlater klubben, men forhåpentligvis klarer vi å forsterke nok til å komme gjennom på en god måte.

Overganger inn
         za.png       Ricardo Ndiki           Durban FC          60 000 kr
         zw.png       Ben Musaka              Fri transfer
         za.png       Motoro Monai          Fri transfer
         za.png       Dean Patricio           Fri transfer
         za.png       Yusuf Bunting           Fri transfer
         za.png       Thembinkosi Lorch     Fri transfer
         bi.png       Freddy Nsabiyumva   Fri transfer
         za.png       Robin Swartz             Fri transfer
         za.png       Sbonga Mbatha        Kaizer Chiefs        Lån
         cm.png       Armand Ella             Free State Stars    Lån

Overganger ut
         za.png       Kwanda Mthethwa    Orlando Pirates          260 000 kr (530 000 kr)
         mw.png       Limbikani Mzava      Platinum Stars           620 000 kr
         za.png       Ryan Chapman          Free State Stars         Lån
         + 12 spillere til fri transfer

Treningskamper
          draw.png   25.07.18       Happy Wanderers 0 – 0 Golden Arrows
          win.png   28.07.18       Durban FC 1 – 2 Golden Arrows
          win.png   01.08.18       GWP Friends 0 – 2 Golden Arrows
          defeat.png   04.08.18       Golden Arrows 1 – 2 Free State Stars
          win.png   08.08.18       Golden Arrows 2 – 0 Orange Vaal Professionals
          win.png   12.08.18       Golden Arrows 3 – 0 Royal Eagles
          win.png   19.08.18       Maritzburg United 0 – 1 Golden Arrows

Tanker videre
Det har vært en hektisk forsesong, med store utskiftninger i stallen. Flere av spillerne som har gått har vært for svake, men vi mistet også halve forsvarsrekka i Mzava og Mthethwa, hvor førstnevnte fikk utkjøpsklausul utløst på deadline-day. Fjorårets toppscorer Ryan Chapman har også blitt sendt på lån for å holde lønnsutgiftene i klubben nede.
 Med begrensede midler har jeg prøvd å bygge opp en stall for sesongen, og det vi har vist i treningskampene har vært bra. Spesielt seieren mot Royal Eagles var sterk, og vi begynner å se klare ut for sesongen. Forhåpentligvis bygger vi videre der vi sluttet fjoråret, og gjør dette til en minneverdig sesong.

Edited by Hotspur96
0

Del 7: Flytsone

Første halvdel av 2018/19-sesongen er nå spilt, og jeg var svært spent på hvordan det ville fungere etter alle utskiftningene. Selv om ting lover bra etter treningskampene, er det noe annet å spille seriekamper igjen. Alt kommer an på om treningsarbeidet er godt nok, noe som virkelig må være på plass nå.

Overganger inn
          mw.png     Gabadhino Mhango   Fri transfer

Kamper
          defeat.png   25.08.18          Real Kings 2 – 1 Golden Arrows
          defeat.png   29.08.18         Golden Arrows 0 – 2 Tuks FC
          win.png   01.09.18         Witbank Spurs 1 – 2 Golden Arrows
          draw.png   15.09.18         Golden Arrows 1 – 1 Baroka FC
          win.png   22.09.18         Golden Arrows 1 – 0 Thanda Royal Zulu
          win.png   29.09.18         Orange Vaal Professionals 0 – 3 Golden Arrows
          draw.png   06.10.18         Mthatha Bucks 2 – 2 Golden Arrows
          win.png   20.10.18         Golden Arrows 3 – 2 Santos FC
          win.png   27.10.18         Golden Arrows 2 – 1 Magesi FC
          draw.png   03.11.18         FC Cape Town 1 – 1 Golden Arrows
          draw.png   10.11.18         Golden Arrows 2 – 2 AmaZulu FC
          win.png   24.11.18         Stellenbosch FC 0 – 1 Golden Arrows
          draw.png   01.12.18         Jomo Cosmos 1 – 1 Golden Arrows
          draw.png   08.12.18         Golden Arrows 2 – 2 Mbombela Utd
          draw.png   15.12.18         Golden Arrows 1 – 1 Milano Utd

Cup
          defeat.png   19.12.18         Witbank Spurs 1s – 1 Golden Arrows

Tabellsituasjon
1a167eff4c21800da0ba5f620c02ded3.png

Sesongen starter på verst tenkelige måte med to strake tap. Etter det er det derimot en fantastisk rekke kamper ubeseirede, som gjør at vi ligger ganske greit an på tabellen. Mye skader innledningsvis på offensive spillere gjør at jeg henter inn Mhango for å ha alternativer på toppen. Han markerer seg umiddelbart med to mål på sine to første kamper. Opprykk innen rekkevidde, og serietittelen er også fullt mulig dersom vi klarer å avgjøre litt flere kamper i vår fordel neste halvdel.

Cupen blir derimot en fadese, og vi ryker ut i kvalifiseringsrunden etter en forferdelig straffesparkkonkurranse fra begge lags side. Vi ender opp med å kun score på ett(!) av fem straffer, og når motstanderen da klarte to måtte vi se oss slått. Styrets forventning om kvartfinale ble mildt sagt ikke nådd, men vi retter nå alt fokus på å sikre opprykk.

Edited by Hotspur96
0

Del 8: Ett poeng om gangen

Etter den gode starten på sesongen var vi for fullt med i kampen om opprykk og serietittel. Spillerne virker lystne på å gjøre en bedre sesong enn den forrige, og jeg ønsker å vise at jeg kan lede laget til øverste nivå. Største problemet i første halvdel var at vi ikke klarte å avgjøre kamper, så målet videre måtte jo være å få flere trepoengere.

Treningskamper
          win.png   31.12.18         Golden Arrows 2 – 0 Maritzburg United
          win.png   10.02.19         Golden Arrows 2 – 0 Durban FC

Kamper
          draw.png   05.01.19         Golden Arrows 0 – 0 Real Kings
          draw.png   12.01.19         Golden Arrows 0 – 0 Witbank Spurs
          draw.png   16.02.19         Tuks FC 2 – 2 Golden Arrows
          win.png   02.03.19         Baroka FC 0 – 1 Golden Arrows
          draw.png   09.03.19         Thanda Royal Zulu 1 – 1 Golden Arrows
          win.png   16.03.19         Golden Arrows 1 – 0 Orange Vaal Professionals
          draw.png   23.03.19         Golden Arrows 1 – 1 Mthatha Bucks
          draw.png   06.04.19         Santos FC 2 – 2 Golden Arrows
          win.png   13.04.19         Magesi FC 0 – 1 Golden Arrows
          defeat.png   20.04.19         Golden Arrows 0 – 1 FC Cape Town
          draw.png   27.04.19         AmaZulu FC 2 – 2 Golden Arrows
          draw.png   04.05.19         Golden Arrows 1 – 1 Stellenbosch FC
          win.png   11.05.19         Golden Arrows 2 – 0 Jomo Cosmos
          win.png   18.05.19         Mbombela Utd 0 – 2 Golden Arrows
          draw.png   26.05.19         Milano Utd 1 – 1 Golden Arrows

Tabell
8df5f2bd727ba07d4cdf5ec3a9b9f8d8.png

Etter ufattelig mange uavgjortresultater gjennom sesongen, ender vi ikke håpløst til på en andre plass. Dermed oppnås ikke forventningen om opprykk som mester, men vi har mulighet til å rykke opp gjennom en playoff-serie. Der møter vi Thanda Royal Zulu og Polokwane City i vanlig gruppespill hvor vinneren rykker opp. Skal opprykket sikres, må vi kunne avgjøre flere kamper enn vi har gjort til nå.

Edited by Hotspur96
0

Denne skal bli artig å følge. Gratulerer med playoff plass!

0

Del 9: Playoff

Årets sesong skal avrundes med en playoff-serie som avgjør om vi rykker opp eller ikke. Der spiller vi mot Thanda Royal Zulu (#3 i 1. Division) og Polokwane City (#15 i ABSA Premiership). Alle møter hverandre på både borte- og hjemmebane, og den som er best rangert etter kampene, får spille på øverste nivå.

Kamper
          defeat.png   12.06.19         Thanda Royal Zulu 1 – 0 Golden Arrows
          win.png   15.06.19        Golden Arrows 1 – 0 Polokwane City
          win.png   26.06.19        Golden Arrows 2 – 1 Thanda Royal Zulu
          win.png   29.06.19        Thanda Royal Zulu 0 – 1 Polokwane City

I tillegg ender den første kampen mellom Thanda Royal Zulu og Polokwane City med uavgjort 2 – 2, og den andre vinner Thanda Royal Zulu med 1 – 0.

Tabell
bd0cf8e8cd720d8d78942fb1a325505b.png

Spillerstatistikk
Toppscorer: Gabadhino Mhango (10 mål)
Høyeste gjennomsnittlige rating: Thembinkosi Lorch (7.02)
Flest assists: Thembinkosi Lorch & Gabadhino Mhango (5 målgivende)
Best pasningsprosent: John Arwuah (88%)
Flest ganger banens beste: Thembinkosi Lorch & Dean Patricio (4 ganger)
Flest gule kort: David Nworah (9 gule kort)
Flest røde kort: John Arwuah & David Nworah (1 rødt kort)

Sesongens priser
Sesongens spiller blant fansen: Siyabonga Dube (44%)
Sesongens signering: Thembinkosi Lorch
Sesongens lag:
                          9af11870ab2e53eb9815bae2aec78bd8.png

Etter den dårlige førstekampen vår, vinner vi de siste 3 kampene. Det var en interessant opplevelse ettersom vi hadde spillere borte på landslagssamling dagene rundt kamp 2, noe som gjorde at vi måtte spille med nykomponert lag til den kampen. Hjemmekampene ble vunnet med god kontroll, men da vi måtte vinne (eller hvertfall spille 3 – 3) i siste kampen, spilte vi på motstanderens prinsipper og ble presset. Mot slutten av kampen klarte den 18 år gamle debutanten Vincent Myataza å finne Mhango med en god pasning som ender i mål. Vi vinner playoff-serien, og rykker opp!

Til neste sesong må vi bygge videre på det gode fra denne sesongen. Klarer vi å avgjøre kamper til vår fordel i stedet for å spille uavgjort, skal vi hvertfall kunne unngå nedrykk greit.

1

Del 10: Sterk oppkjøring

Etter å ha sikret opprykk forrige sesong, gjør jeg meg klar for min første sesong på høyeste nivå. At vi klarte å rykke opp på en middels sesong i fjor, hvor vi rett og slett ikke evnet å avgjøre nok kamper til vår fordel, sier litt om potensialet i laget. Derfor har jeg svært god tro på å overleve i ABSA Premiership. Først venter treningskamper og overgangsvindu, hvor vi må hente inn noen spillere.

Forventninger til sesongen
            ABSA Premiership: Unngå nedrykksstrid
            Telkom Knockout: Nå første runde
            Nedbank Cup: Nå andre runde

Budsjetter
            Overgangsbudsjett: N/A
            Lønnsbudsjett: 147 584 kr p/u

Overganger inn
            za.png       Tebogo Potsane         Fri transfer
            za.png       Snethemba Ngidi       Fri transfer
            za.png       Njongo Ntsundwana  Fri transfer
            za.png       Ntuthuko Radebe       Fri transfer

Overganger ut
            za.png       Dumisani Msibi           Mamelodi Sundowns    Gratis
            za.png       Ryan Chapman           Fri transfer
            za.png       Robin Swartz              Fri transfer
            za.png       Ricardo Ndiki             Polokwane City             Lån
            za.png       Thuso Motsepe          Cape Town All Stars      Lån

Treningskamper
          win.png   27.07.19         Umvoti 0 – 1 Golden Arrows
          win.png   03.08.19         Durban FC 0 – 2 Golden Arrows
          win.png   06.08.19         Golden Arrows 3 – 0 Mamelodi Sundowns
          draw.png   18.08.19         Golden Arrows 2 – 2 Orange Vaal Professionals

Vi kjører få, men gode, treningskamper før denne sesongen, og får oppløftende resultater. Spesielt 3-0 hjemme mot fjorårets ABSA Premiership-mester Mamelodi Sundowns er bra, og viser at vi har noe å stille opp med. Hovedproblemet i treningskampene er at spissene scorer for lite mål, og kun 1 av 8 mål i oppkjøringen er scoret av en spiss. Klarer vi å få gang på spissene også, har jeg all tro på en god sesong i år også.

0

Del 11: Foran skjema

Foran sesongen hadde vi lave forventninger, og målet var å unngå nedrykksstrid. Ved å analysere tidligere sesonger, kommer jeg frem til at over 26 poeng vil være nok til å beholde plassen normalt. Derfor settes målet på å klare over 30 poeng i løpet av sesongen, samt at jeg ønsker at vi skal hevde oss i cuper for å hente inn premiepenger.

Kamper
          draw.png   28.08.19         SuperSport United 1 – 1 Golden Arrows
          draw.png   31.08.19         Golden Arrows 1 – 1 Ajax Cape Town
          win.png   14.09.19         Chippa United 1 – 3 Golden Arrows
          defeat.png   25.09.19         Golden Arrows 0 – 2 Kaizer Chiefs
          draw.png   02.10.19         Golden Arrows 2 – 2 Orlando Pirates
          win.png   05.10.19         Black Leopards 2 – 3 Golden Arrows
          defeat.png   03.11.19         Santos FC 1 – 0 Golden Arrows
          defeat.png   06.11.19         Mamelodi Sundowns 2 – 0 Golden Arrows
          defeat.png   30.11.19         Golden Arrows 0 – 1 Cape Town City
          win.png   03.12.19         Golden Arrows 2 – 0 Highlands Park
          win.png   07.12.19         Golden Arrows 2 – 0 Platinum Stars
          defeat.png   09.12.19         Bloemfontein Celtic 2 – 1 Golden Arrows
          defeat.png   11.12.19         Golden Arrows 0 – 1 Free State Stars
          defeat.png   18.12.19         Bidvest Wits 2 – 0 Golden Arrows
          win.png   21.12.19         Golden Arrows 2 – 0 Royal Eagles

Cup: Telkom Knockout
          win.png   30.10.19         Golden Arrows 1 – 0 Free State Stars            (1. runde)
          win.png   09.11.19         Golden Arrows 2 – 1 Orlando Pirates            (Kvartfinale)
          win.png   24.11.19         Bloemfontein Celtic 0 – 2 Golden Arrows     (Semifinale)
          defeat.png   01.01.20         Golden Arrows 1 – 2 Kaizer Chiefs               (Finale)

Tabellsituasjon
97835aab35b4e08327c385a6a89b8c91.png

Vi ligger foran skjema mtp. å overleve i divisjonen, og bør kunne nå 30 poeng greit. Vi plukker hele tiden litt poeng, og dominerer stort sett banespillet. Problemet er igjen spisser som scorer relativt lite mål, men så lenge vi får resultater, er det ikke noen umiddelbar krise. Alt i alt synes jeg vi presterer som forventet i serien. Måtte det bare fortsette i siste halvdel av sesongen også.
Når det kommer til Telkom Knockout-cupen, går det over all forventning. Vi virker å ha marginene med oss kamp etter kamp, og slår blant annet ut Orlando Pirates i kvartfinalen. Når vi møter Kaizer Chiefs i finalen, blir vi ett par nummer for små og går på et tap. Jeg er uansett storfornøyd med å få andreplass i cupen, og vi fikk inn omtrent 1.5 millioner kr i premiepenger for plasseringen.

0

Del 12: Noe å bygge videre på

Vi ligger ganske greit an på tabellen, og skal med en liknende avslutning kunne unngå nedrykksstriden greit. Ettersom overgangsbudsjettet er ikke-eksisterende og lønnsbudsjettet er sprukket, er det ingen nye spillere som kommer inn dette overgangsvinduet. Heldigvis klarer vi også å beholde spillerne som var her, så jeg vet troppen er god nok til å overleve.

Treningskamper
          draw.png   02.02.20          Golden Arrows 1 – 1 Thanda Royal Zulu
          win.png   08.02.20          Golden Arrows 1 – 0 Mthatha Bucks

Kamper
          defeat.png   12.02.20          Ajax Cape Town 4 – 0 Golden Arrows
          draw.png   18.02.20          Golden Arrows 1 – 1 SuperSport United
          win.png   08.03.20          Golden Arrows 1 – 0 Santos FC
          win.png   10.03.20          Golden Arrows 2 – 0 Black Leopards
          defeat.png   18.03.20          Golden Arrows 1 – 2 Chippa United
          defeat.png   24.03.20          Kaizer Chiefs 4 – 0 Golden Arrows
          defeat.png   04.04.20          Orlando Pirates 2 – 0 Golden Arrows
          win.png   08.04.20          Platinum Stars 0 – 2 Golden Arrows
          defeat.png   18.04.20          Cape Town City 3 – 2 Golden Arrows
          win.png   25.04.20          Golden Arrows 3 – 0 Mamelodi Sundowns
          win.png   03.05.20          Golden Arrows 2 – 0 Bloemfontein Celtic
          draw.png   05.05.20          Highlands Park 2 – 2 Golden Arrows
          draw.png   16.05.20          Free State Stars 1 – 1 Golden Arrows
          defeat.png   24.05.20          Golden Arrows 0 – 3 Bidvest Wits
          defeat.png   30.05.20          Royal Eagles 1 – 0 Golden Arrows

Cup: Nedbank Cup
          win.png   22.02.20          Golden Arrows 2 – 1 Bidvest Wits               (1. runde)
          win.png   13.03.20          Golden Arrows 3 – 0 Uthongathi FC            (2. runde)
          defeat.png   12.04.20          Golden Arrows 1 – 5 Ajax Cape Town         (Kvartfinale)

Tabell
583cd96fb3462e4624146276c8549657.png

Spillerstatistikk
Toppscorer: Gabadhino Mhango (11 mål)
Høyeste gjennomsnittlige rating: Siyabonga Dube (7.09)
Flest assists: Siyabonga Dube, Thembinkosi Lorch & Snethemba Ngidi (3 målgivende)
Best pasningsprosent: Quincy Ngcobo (91%)
Flest ganger banens beste: Snethemba Ngidi (3 ganger)
Flest gule kort: David Nworah (12 gule kort)
Flest røde kort: David Nworah (2 røde kort)

Sesongens priser
Sesongens spiller blant fansen: Siyabonga Dube (73%)
Sesongens signering: Njongo Ntsundwana
Sesongens lag:
                        957d2bd695862908cb3ddcf88130bbd8.png

Etter en god sesong, ender vi som nr. 11, og 12 poeng over kvalikplass. En rask kikk på statistikken for sesongen viser at vi har all grunn til å være fornøyd. Vi vinner flest taklinger i serien med 74%, vi har nest mest ballinnehav med 57.73% gjennomsnittlig pr kamp (0.1% bak Ajax Cape Town) og vellykkede pasninger med 79%, og vi scorer faktisk 8. mest mål. Likevel føler jeg vi mangler den x-faktoren som gjør at vi klarer å utnytte dette, og spesielt at vi ikke utnytter ballinnehavet bedre er skuffende. Frem mot neste sesong må vi derfor klare å utnytte dette bedre, samt stenge bedre igjen bakover, for å kunne klatre ytterligere på tabellen.

0

Begynt å ta seg opp nå ja. Mulighet for å bytte klubb i Sør Afrika snart eller skal du prøve å ta hele greia med Arrows?

0

4 hours ago, olabj said:

Begynt å ta seg opp nå ja. Mulighet for å bytte klubb i Sør Afrika snart eller skal du prøve å ta hele greia med Arrows?

Slik ting er akkurat nå, tenker jeg å prøve og ta hele greia med Golden Arrows. Det prosjektet som er startet der har gitt såpass gode resultater på kort tid, og potensialet ligger høyere enn denne 11.-plassen. Skulle det derimot åpne seg en mulighet for jobb i en storklubb typ ett av de 4-5 øverste på tabellen, må det selvfølgelig vurderes. Ellers er det så jevnt fra 6. til 12. plass at jeg føler det vil gjøre mer skade enn nytte å skifte til en av de klubbene. Men nå håper jeg at oppturen fortsetter her, med en høyere sluttplassering til neste sesong.

Edited by Hotspur96
0

Del 13: Uttynning av stallen

Vi gjør oss klare for andre sesong i toppdivisjonen, og målet er å kunne gjøre det litt bedre enn sist. For å klare det bør vi forsterke troppen, men budsjettet gir ikke store rom for spillerkjøp. Det blir derfor en ny runde på gratismarkedet etter spillere, noe som har gitt resultater tidligere. Vi la et godt grunnlag forrige sesong, men nå må vi ta steget videre oppover.

Forventninger til sesongen
            ABSA Premiership: Midt på tabellen
            Telkom Knockout: Nå kvartfinale
            Nedbank Cup: Nå andre runde

Budsjetter
            Overgangsbudsjett: 82 889 kr
            Lønnsbudsjett: 237 402 kr p/u

Overganger inn

sd.png       Ali Maki Elrayah         Al-Merreikh             Gratis
            za.png       Itumeleng Shopang      Fri transfer
            za.png       Yanga Baliso                Fri transfer
            za.png       Tshepo Rikhotso          Fri transfer
            za.png       Luca Comitis               Cape Town City       Lån

Overganger ut
            ng.png       David Nworah              Orlando Pirates     265 000 kr (315 000 kr)
            gh.png       John Arwuah                 Fri transfer
            za.png        Dean Patricio                Fri transfer
            za.png        Yannick De Mezieres    Fri transfer
            za.png        Lerato Lamola              Fri transfer
            za.png        Ricardo Ndiki               Fri transfer
            za.png        Tebogo Potsane           Fri transfer
            + 6 spillere ut på lån

Treningskamper
          draw.png   18.07.20          Mthatha Bucks 0 – 0 Golden Arrows
          draw.png   25.07.20          Golden Arrows 0 – 0 AmaZulu FC
          win.png   31.07.20          Zimbane Killers 1 – 2 Golden Arrows
          win.png   04.08.20          Milford FC 2 – 3 Golden Arrows

Vi fortsetter i samme spor med få treningskamper før sesongen. Motstanderne er ikke av høyeste kaliber så vi burde fått mer utav kampene, men vi avslutter hvertfall med 2 seire. Ellers er troppen slankere enn i fjor, og spesielt sentralt på midten kan det bli tynt denne sesongen. Tapet av Dean Patricio er tungt, da han har vært en av de beste spillerne i klubben siden jeg hentet han, men lønnskravet hans var for stort. Nå venter 2 uker med trening før sesongen sparkes i gang. Jeg har ikke for store forhåpninger angående plassering, men topp 10 bør vi ha innen rekkevidde.

0

Del 14: Flying start

Etter en oppladning som ikke var mer enn grei nok, er forberedelsene til sesongen gjort unna. Terminlista for sesongen er kommet, og vi ser ut til å få en lettere start på sesongen denne gangen. Kampene mot storlagene kommer litt mer spredt og senere i sesongen nå, og vi bør derfor utnytte de tidlige kampene for å skaffe oss momentum. Det blir fort travelt på slutten med 5 kamper på 2 uker, og mye kan ryke der.

Kamper
          draw.png   28.08.20          Royal Eagles 1 – 1 Golden Arrows
          win.png   13.09.20          Golden Arrows 3 – 0 Jomo Cosmos
          defeat.png   16.09.20          Golden Arrows 0 – 1 Bidvest Wits
          win.png   23.09.20          Free State Stars 0 – 2 Golden Arrows
          draw.png   29.09.20          SuperSport United 1 – 1 Golden Arrows
          draw.png   17.10.20          Golden Arrows 1 – 1 Black Leopards
          win.png   27.10.20          Golden Arrows 3 – 0 Santos FC
          defeat.png   31.10.20          Ajax Cape Town 2 – 0 Golden Arrows
          win.png   03.11.20          Chippa United 2 – 4 Golden Arrows
          draw.png   24.11.20          Cape Town City 0 – 0 Golden Arrows
          draw.png   09.12.20          Golden Arrows 0 – 0 Mamelodi Sundowns
          draw.png   12.12.20          Golden Arrows 0 – 0 Bloemfontein Celtic
          win.png   16.12.20          Kaizer Chiefs 1 – 2 Golden Arrows
          draw.png   19.12.20          Highlands Park 0 – 0 Golden Arrows
          win.png   23.12.20          Golden Arrows 2 – 1 Orlando Pirates

Cup: Telkom Knockout
          defeat.png   24.10.20          Mamelodi Sundowns 3 – 1 Golden Arrows (1. runde)

Tabellsituasjon
2b82073efbd66dd1da301d6d70e8a8e8.png

Første del av sesongen går over all forventning. Halvspilt innehar vi 3. plass, og er ikke langt bak lagene foran. Riktignok er det tett bakover også, men vi holder fokus frem og oppover. Nå har vi også en spiss som scorer mål, og Mhango har nesten puttet like mange til nå denne sesongen som han gjorde hele forrige. Ellers er det, som forventet, dårlig dekning på midtbanen, og det er noe som jeg må prøve å fikse i overgangsvinduet som kommer nå. Presterer vi like bra ut sesongen, kan det virkelig bli moro!

0

God start på sesongen! Artig

0

Del 15: Over all forventning

Etter den gode starten hadde vi god mulighet til å kunne kvalifisere oss til spill på kontinentet, og med en liknende avslutning vil vi havne høyt på tabellen. Ønsket er jo at vi klarer å kvalifisere oss til Champions League, men Confederations Cup takker vi mer enn gjerne ja til. Sammen med styret øker vi forventningen til sesongen med å ende på øvre halvdel av tabellen, og vi får litt ekstra midler til lønnsbudsjettet. Vi forsterker troppen litt, blant annet med en gammel kjenning fra to sesonger siden, idet vi gjør oss klar for å kjempe videre.

Overganger inn
            za.png       Junior Sibande           Fri transfer
            za.png       Sbonga Mbatha         Kaizer Chiefs          Lån

Treningskamper
          win.png   28.12.20         Mthatha Bucks 0 – 2 Golden Arrows
          win.png   31.01.21         Golden Arrows 2 – 1 Maritzburg United

Kamper
          win.png   10.02.21         Golden Arrows 3 – 1 Royal Eagles
          defeat.png   16.02.21         Bidvest Wits 3 – 0 Golden Arrows
          win.png   03.03.21         Jomo Cosmos 1 – 3 Golden Arrows
          draw.png   06.03.21         Orlando Pirates 0 – 0 Golden Arrows
          win.png   09.03.21         Golden Arrows 1 – 0 SuperSport United
          win.png   17.03.21         Golden Arrows 3 – 0 Free State Stars
          draw.png   03.04.21         Black Leopards 1 – 1 Golden Arrows
          draw.png   06.04.21         Golden Arrows 1 – 1 Ajax Cape Town
          win.png   17.04.21         Golden Arrows 4 – 1 Chippa United
          win.png   25.04.21         Santos FC 0 – 1 Golden Arrows
          defeat.png   02.05.21         Golden Arrows 0 – 1 Cape Town City
          win.png   04.05.21         Bloemfontein Celtic 1 – 2 Golden Arrows
          win.png   15.05.21         Mamelodi Sundowns 0 – 1 Golden Arrows
          draw.png   22.05.21         Golden Arrows 1 – 1 Kaizer Chiefs
          win.png   29.05.21         Golden Arrows 1 – 0 Highlands Park

Cup: Nedbank Cup
          win.png   21.02.21         Cape Town City 0 – 1 Golden Arrows           (1. runde)
          win.png   13.03.21         Polokwane City 0 – 1 Golden Arrows           (2. runde)
          defeat.png   11.04.21         SuperSport United 1 – 0 Golden Arrows      (Kvartfinale)

Tabell
67e4fcf9d60f5894f869081abc08c6c3.png

Spillerstatistikk
Toppscorer: Gabadhino Mhango (20 mål)
Høyeste gjennomsnittlige rating: Tshepo Rikhotso (7.13)
Flest assists: Thembinkosi Lorch (11 målgivende)
Best pasningsprosent: Ben Musaka (92%)
Flest ganger banens beste: Gabadhino Mhango & Ali Maki Elrayah (3 ganger)
Flest gule kort: Ben Musaka (10 gule kort)
Flest røde kort: Ntuthuko Radebe (1 rødt kort)

Sesongens priser
Sesongens spiller blant fansen: Thembinkosi Lorch (34%)
Sesongens signering: Tshepo Rikhotso
Sesongens unge spiller: Thuso Motsepe
Sesongens lag:
                        e1ba00afce8e23a989c5b591fa4cad53.png

For en sesong! Vi gjør skam på alle forhåndstips og jobber oss inn til 2. plass. Med den plasseringen er vi kvalifisert til Orange CAF Champions League kvalifiseringsrunde for 2022, og jeg vil da få min første mulighet til å sikre ett av de fem store troféene. Spillerne har virkelig kjempet godt denne sesongen, og Mhango ender som toppscorer i serien med 19 fulltreffere. Lorch er beste servitør med sine 11 assist, og Mbaeva deler flest nuller med sine 14. Vi har sluppet inn minst mål i serien, hatt ballen mest (med 57.90%) og vært best på pasninger (80% vellykket). Forstatt må vi klare å score mer mål ettersom 4 lag scorer mer enn oss, og vi scorer 13(!) mål mindre enn SuperSport United. Det blir noe å jobbe med til neste sesong.

1