20 posts in this topic

Hvordan skal jeg begynne med å beskrive dette fantastiske landet, og denne fantastiske ligaen? Italia er landet for eksepsjonell god mat, nydelig arkitektur og et rikt kulturliv. Mange nordmenn reiser dit på ferie, men få følger med på Serie A. Dette har jeg tenkt å gjøre noe med.

For oss nordmenn er Premier League, La Liga og Bundesliga de mest populære ligaene. Hvorfor er ikke Serie A blitt like populær her til lands? Landet er fullt av fantastiske fotballspillere man kan nevne i fleng: Lorenzo Insigne, Giorgio Chiellini, Gianluigi Buffon og mange flere.  Og hvem kan vel ikke elske Andrea Pirlo? Det er sant at det har gått dårligere med italiensk fotball de siste ti årene. Italia har ikke fått til stort etter at de vant VM i 2006, og de italienske klubblagene har det gått nedover for de siste ti årene. Inter og AC Milan har begge to fått kjenne på hvordan en dårlig økonomi kan påvirke resultatene og Juventus ble som kjent degradert etter Calciopoli skandalen. Ikke minst har også en av de gamle storhetene, Parma, blitt slått konkurs. Alt dette har dessverre gitt italiensk fotball ett dårligere rykte, men forhåpentligvis er dette på tur til å snu.

Juventus kom seg opp igjen og har nå vunnet Serie A fire ganger på rad (uten den største konkurransen). De to lagene fra Milano har begge forsterket kraftig og spesielt Inter ser nå ut til å kunne kjempe om tittelen i Serie A. I tillegg har man et meget sterkt lag i Napoli, hvor Lorenzo Insigne og Gonzalo Higuain virkelig har startet sesongen bra. Hvis man i tillegg til disse lagene ser på Fiorentina som har startet sesongen forrykende og et Roma-lag som ser meget sterkt ut, så kan mange ting tyde på at det blir en annen mester denne sesongen, enn det har vært de siste fire årene. Dette tyder godt for italiensk fotball framover.

Derfor slår jeg nå et slag for italiensk fotball, ikke bare Serie A, men også nedover i divisjonene. Det er mange fantastiske lag i Italia, og jeg håper mange av dere som leser dette vil vurdere å starte opp i Italia. Dere vil ikke angre!

Vivo Azzurro!

Edited by fredrikb94
0

Spilte en sesong med inter på fm 15 da jeg hoppet litt rundt fra land til land for første gang i mitt liv jeg var utenfor norge, england. Spilt siden cm01. Men italienske serien var drepen for meg. Ikke mange kjente spillere, faktisk den ligaen jeg hadde 0 glede av og spille i.

0

Prøv på nytt i Serie A eller lenger ned i divisjonene på FM16. Veldig mange interessante lag og mange gode spillere. Hvis noen trenger tips til spillere eller taktikk er det bare å si fra. Har selv spilt med mange forskjellige lag i Italia, både i Serie A og B, så føler at jeg har mye kunnskap inne om hvordan å lykkes i støvellandet!

0

Begynte nettopp på en save med Parma. Noen som har prøvd seg? 

0

Har desverre ikke det, men har planer om at det skal bli min neste save. Nå må jeg bli ferdig meg eksamen, før jeg kan begynne å spille igjen. Kanskje du kan dele hvordan det går med deg her? Spillerkjøp, taktikk, resultater osv. Hadde sikkert vært til god hjelp for mange her på forumet, inkludert meg selv. Et tips er hvertfall å skaffe deg en samarbeidsklubb, helst fra Serie A. Mange gode spillere å få på lån da :)

0

For det første så har klubben fortsatt en stor gjeld (700 mill), som gjør økonomien presset. Ble ikke den fjernet på ekte? Videre så kan man ikke signere spillere på heltidskontrakter som gjør det vanskelig å hente gode spillere, og ikke minst utenlandske. Samtidig som at jeg har null peiling på spillere nedover i det italienske markedet. Lot sportsdirektøren ta ansvaret for overganger og hentet et par speidere som ble sendt ut. Selve stallen er mer enn god nok til å rykke opp, men man spiller mange kamper på kort tid så trenger god dekning. Nå er jeg halvveis i sesongen og ligger på 2.plass med kun ett tap. Står mellom meg og Forli. Legger ut en mer detaljert post om taktikk, spillere og resultat når jeg er ferdig med sesongen. 

0

Parma 

Nå er første sesong over og det endte med et forventet opprykk. Melandri ble toppscorer med godt over 20 mål. Corapi viste seg å bli en viktig spiller. Møtte enn vegg halvveis i sesongen, men fikk lånt inn en god del unge spillere som snudde den dårlige trenden. Blant annet Nicola Dalmonte som leverte fantastisk spill. Før sesongen i Serie C fikk jeg et overgangsbudsjett på over 100 mill og en økning i lønnsbudsjettet på 1 mill. Litt rart og må være en bug i databasen da klubben har over 700 i gjeld. Prøvde dog å bruke minst mulig. For å klare direkte opprykk er man nesten avhengig av å bytte ut nesten hele laget. Gi en lyd om tips til spillere m.m 

0

Godt gjort å rykke opp, selv om det var forventet. Jeg ville nok satset på å låne spillere fra Serie A/B, + free transfers. Viktig å bygge opp en god økonomi på veien mot toppen. Stå på videre, satser på at det kommer flere oppdateringer? :D

0

Før sesongen brukte jeg ca 25 mill kr i å bytte ut så si hele laget. Det endte med en overlegen 1 plass, med 14 poengs margin og 37+ i målforskjell. Min beste spiller var Russotto med 23 målpoeng på 33 kamper, og igjen Nicola Delmonte med 17 målpoeng på 19 kamper. Sistnevnte brakk ankelen og var ute store deler, dessverre. Har dog gjort en dårlig jobb med økonomien og til nå har jeg gått i 60 millioner i underskudd. Sliter med veldig lave inntekter, så blir avhengig av å selge noen spillere før kommende sesong, for så erstatte de med free transfers. Har allerede forlenget lånet til Delmonte og Vålerenga-kjenningen Melker Hallberg som begge er viktige spillere. Med Parma sitt renomé kan jeg virkelig tiltrekke meg gode spillere til Serie B, men må ta hensyn til økonomien. Har fortsatt over 70 mill i budsjett (Utrolig nok). Satser på å bruke to sesonger i Serie B der økonomien er første pri. 

0

Godt gjort med to strake opprykk. Største utfordringen med Parma er uten tvil å bygge opp igjen en solid økonomi. Dette kan gå ut over resultatene for øyeblikket, men etterhvert så vil du kunne få veldig gode resultater av og ha bygd opp økonomien. Stå på videre!

0

Er inne i mitt 4 år i Parma nå, har rykket opp 3 år på rad (vunnet alle ganger). Ligger an til å komme midt på tabellen i den første sesongen i serie-A. Kommet meg godt imellom en sesong jeg trodde jeg kom til å ligge rundt nedrykk. Ble mye lån og satse på free tranfers spillere i de lavere divisjonene. Nå har jeg fått inn noen gode regens spillere som blir satsa på, som jeg håper kan slå igjennom. Morsom utfordring med Parma, som kan absolutt kan anbefales! 

0

Veldig godt gjort. Hvem spille har hatt størst suksess hos deg? Hvordan går det med økonomien? Til nå ligger jeg på en imponerende 2.plass, 5 poeng bak Carpi. Samtidig er det kun 3 poeng ned til 7.plass så er meget jevnt. Brukte bare 2 millioner, så foreløpig ligger prognosene til at jeg går med overskudd. Dan Crowley (lån) har levert meget bra til nå, sammens med Delmonte og Russotto nok en gang.

0

Har hatt Martin Linnes de 3 siste sesongene som har vært veldig god, kjøpte ham for 6.5M fra Torino. Delmonte vært på lån i alle sesongene, er nå andre valget på back etter at jeg kjøpte Varela. Josh Murphy er en veldig god ving, og Jose Campana sentralt i banen. Balansen ligger på 130M, men har forsatt lånet som jeg betaler ned på (621M igjen). Bygger på ungdomsfasilitetene og treningsanlegget så går litt penger ut på deg også. Har vel brukt rund 45M på tranfers alle sesongene til nå, henter som regel bosman spillere bare hvis ikke jeg finner noen jeg må bare ha:) 

1

Skal nå ta fatt på min 3. sesong i Empoli. De foregående sesongene har endt ca. midt på tabellen, men i år har jeg ambisjoner om øvre halvdel. Laget mitt har etter hvert blitt utrolig spennende, og er som følger:

Bardi
Peres - Tonelli - Munoz - Rui
Sergi Roberto - El Kaddouri

Zivkovic - Olmo - Ganso
         Sergio Diaz

Anbefaler alle å prøve seg i Italia!

0

Rykket opp til Serie A!! Endte på en solid 2.plass. Ble solgt til nye eiere, så nå begynner økonomien å komme seg også. Har dog et lite problem, den nye sesongen bli ikke satt opp. Er i august og er ikke lenge til ny sesong skulle startet, men verken terminliste eller ny tabell er oppdatert. Noen som har erfaringer med dette? Ser ut til at jeg må begynne på nytt

0

Da klarte jeg å starte med Parma! :) har kommet til 1januar2016. 20 kamper er spilt å jeg ligger på tabelltopp, med 11-6-3.

Etter en litt varierende start så har det kommet seg nå, røk tideligt ut av serie D cup.

Har ikke gjort noe stort på overgangsmarkedet, men har leid Alex Ferrari, edoardo oneto. Og mattia spezzani.

Spiller i en 4-2-3-1 DM formasjon, brukt den hele veien men gjorde det mye bedre når jeg endret mentaliteten til offensiv!:)

Nå skal jeg ta fatt på siste halvdel av sesongen å prøve å beholde tabelltoppen!

0

Det ble opprykk! Klarte det så vidt, scoret i 85 min i siste kamp! Rykker opp med 21-14-3

Fått 85 mill i overgangsbudsjett så gleder meg til å ta fatt på ny sesong! :) må også si at jeg aldri har vært borti en så dominerende spiller som Juan antonio! Ble kåret til BB 19 av de 36 kampene han spilte!

0

Startet med Parma for noen uker siden. 3 strake opprykk, og nå er klubben i Serie A! Herlig klubb :-)

0

2.sesong med Lecce, karra meg såvidt opp til Serie B gjennom playoff og snuser på opprykk til Serie A  :D

0