cfthompson

Football Manager 2015 - samletråd for problemer og spørsmål

89 posts in this topic

Dette er en samletråd for problemer ved FM15 som man ønsker å få fikset. Det er lov til å stille spørsmål om problemer man opplever, eller komme med nyttig tips som er behjelpelig for medbrukere.

Steam, krasjer og diverse problemer:

Hvordan å aktivere FM15:

For å aktivere FM15(såfremt du ikke har kjøpt spillet igjennom Steam) må du legge inn koden som du finner på baksiden av manualen. Du skriver inn koden ved å trykke på spill øverst på Steam og trykke på "Aktiver et produkt I Steam", der du skriver koden. 

8d57e8fbcfb145925139b047cc237157.png

Husk at du MÅ ha intetnettforbindelse ved nedlastingen.

Hvordan spille Football Manager uten internett: 

Har du installert Football Manager, men ønsker å spille offline kan du gjøre det ved å følge disse stegene:

1. Starte Steam, mens du er koblet til internettet(husk å huke av "husk passordet mitt" 

2. Gå på Steam--> koble fra --> start på nytt i offline-modus

Husk at du ikke kan laste ned nye patcher, Steam-oppdateringer eller å spille nettverksbaserte online spill når du er offline. Ønsker du derimot å være online på Steam ved et senere tidspunkt kan du trykke "koble til" i nedfallsvinduet under Steam.

Hvordan fikse XML parsing errors:

Sliter du med XML parsing errors kan dette fikse problemet: 

Windows 7:

Åpne kontrollpanelet --> mappealternativer --> trykk på vis --> scroll ned til du finner skjulte filer og mapper --> trykk "vis skjulte filer, mapper og stasjoner.

Gå så til: Datamaskin --> lokal disk(C:) --> brukere(velg den du bruker)--> AppData --> Roaming --> Sports Interactive --> Football Manager 2012 --> settings -->du skal nå slette alt som ligger inne i settings-mappen. 

Windows 8:

Åpne filutforsker på startmenyen --> trykk på visning --> alternativer --> endre mappe- og søkealternativer --> trykk så på vis inne på mappealternativer --> bla ned til du finner skjulte filer og mapper --> huk av vis skjulte filer, mapper og stasjoner. Når du har huket av skjulte filer går du så til: 

Datamaskin --> Lokal Disk (C:) --> brukere(velg den du bruker) --> AppData --> Roaming --> Sports Interactive --> Football Manager 2012 --> settings --> du skal nå slette alt som ligger inne i settings-mappen. 

Mac: 

Gå til finder --> Macintosh HD -> brukere(den du bruker) --> home --> bibliotek --> preferences/logs/caches --> Sports Interactive --> Football Manager 2012 --> slett så alt som ligger inne i denne mappen. 

Du skal slette alt som ligger i Football Manager 2012-mappa både i preferences, logs og caches.  

Sliter med at spillet går sent:

Har du en dårlig PC, og FM15 går sent kan du gjøre mange forskjellige endringer for å forbedre spilleopplevelsen. Det anbefales blant annet å formatere PCen, slik at den blir kvitt for alt rusket. Inne på FM15, er det å spille i 2D en mulighet til å forbedre hurtigheten i spillet. Dette gjør du ved å av-huke "Se kamper i 3D inne på innstillingene. Du kan også endre kvaliteten på grafikken i 3D-modusen om du føler PCen din får det til. Dette kan du gjørenne på innstillingene dine og i nedfallsvinduet til "Grafikkvalitet" anbefales det å skifte til" anbefalt til denne PCen"/"svært lav kvalitet". Du kan også fjerne for eksempel tilskuerne, væreffektene og landskapet ved å av-huke disse under "Kamp" inne på innstillinger. 

Husk at om du har en PC som går sent, er det lurt å ha få ligaer med. Ønsker du på et senere tidspunkt å være en annen liga kan du legge til ligaer i nedfallsvinduet FM og trykk deg inn på "legg til/fjern ligaer.

Et annet godt tips er å endre på detaljnivået på spillet. Dette gjør du ved å gå i nedfallsvinduet FM --> detaljnivå--> endre til laveste detaljnivå.
b74176cafc3a5325e9389f38357952d9.png

Spillet slutter å fungere(crash):

Sliter du med at spillet avsluttes på grunn av crash, kan du endre på opptegningsmodusen. Dette gjør du ved å gå på innstillinger inne på FM --> brukergrensesnitt --> opptegningsmodus --> endre fra GPU-assistert(støtter animasjoner til Programvare.

Hvordan bekrefte integriteten for spillbufferen:

Åpne Steam --> høyreklikk på FM15 under bibliotek --> trykk deg så videre til lokale filer --> trykk bekreft integriteten for spillbufferen. Det anbefales å gjøre dette to ganger, slik at du er sikker på at alle filene er lastet ned korrekt. 

Hvordan fjerne lyden fra spillet: 

Ønsker du å spille uten lyd eller justere på lyden, kan du fjerne dette ved å gå inne på innstillinger å avhuke "bruk lyd under kamp". 
31797241f2286c72468a2667dd06db83.png
Det er også mulig å gjøre dette inne på saven, midt i en kamp.

- Grafikk: 

Hvordan legge inn facepacks, logoer, drakter, bakgrunner o.l:

Når man har lastet ned grafikken, må man ha et sted å legge den i. Dette gjør du ved å opprette en graphics-mappe. Denne lager du inne i Football Manager 2015-mappa som ligger under Dokumenter/Sports Interactive. Det anbefales å lage mapper for de ulike grafikktypene du laster ned, slik at det blir mer oversiktelig inne i graphics-mappa. Laster du ned logoer, kan du da lage en logo-mappe i graphics-mappa. For at Som regel er grafikken din en zip-fil, som er en komprimert mappe. For å få grafikken til å fungere må man pakke den ut, og WinRar for Windows og The Unarchiver for Mac er to programmer som kan brukes. Man pakker grafikken ut ved å høyreklikke og trykke på "pakk ut her". 

Når du har gjort dette, er det bare å åpne FM15, og gå inne på innstillinger. Her må du finne deg fram til brukergrensesnitt og av-huker "bruk bufring for å redusere tiden for innlasting av sider" og huker av "last inn bakgrunnen på nytt når endringer i innstillingene bekreftes"

94130683c599789fb910d2f8e6494560.png

Hvordan legge inn skins:

Eneste forskjell mellom å legge inn facepacks og skins, er at du legger inn skins i en egen mappe, som du kaller for skins. Dette gjør du også i Football Manager 2015-mappa som du finner under dokumenter/sports interactive. Du må også pakke ut filene som du har gjort med resten av grafikken. Når du så har gjort det, går du inne på innstillinger på FM15(anbefales å ha spillet lukket mens du legger inn grafikken), videre til brukergrensesnitt og scroller deg til skinnet du har lastet ned under utseende. Når du har funnet ditt i nedfallsmenyen trykker du bekreft.

29a3cc544139592062771cf9c1e4f5a2.png

-Editor og onlinespill:

Hvordan lage en onlinesave med venner:

Det første du må gjøre er å starte saven, det gjør du ved å trykke på "Nytt online-spill" på hovedmenyen. Når du så har gjort det, må du lage et navn til serveren.(for eksempel Ola sin Online-save.) Du kan da velge om du vil ha passord på saven eller ikke, har du ikke passord kan alle bli med, mens med passord er det kun de som vet hva passordet er som får til å bli med. Det neste du gjør er å velg en database med antall land og divisjoner du vil ha med. Når dette er gjort, kan dine venner bli med. Dette gjør de ved å trykke på "bli med i online-spille" i hovedmenyen. De kan finne serveren din ved å søke på navnet på serveren, eller å trykke "vis kun venner"(de må da være venn med deg på Steam).

Hvordan laste ned editor og resource archiver:

For å laste ned editoren og/eller resource archiver bør du allerede ha lastet ned FM15, og du finner de ved:

å åpne Steam --> Bibliotek --> trykke på alle spill --> i nedfallsvinduet trykker du så på verktøy --> og dobbelklikker på Football Manager 2015 Editor/Football Manager 2015 Resource Archiver for å starte nedlastingen.

Hvor legger man inn editor filene man har lastet ned:

Har du for eksempel lastet ned Reyes9 sin flotte editorfil, med det norske divisjonssystemet i 5.div, legger du inn filen her: Dokumenter - Sports Interactive - Football Manager 15 - Editor Data - her! 

Finner du ikke en mappe som heter editor data, lager du en selv. 

Hvordan spille online:

Diverse spørsmål:

Jeg finner ikke Martin Ødegaard, er han ikke med i spillet?

Martin Ødegaard var i utgangspunktet ikke med i spillet på grunn av at han var for ung, men siden SI fikk godkjennelse av foreldrene er han nå med. Han er enda ikke med i databasen, men han kan lastes ned i Steam Workshop. Dette gjør du ved gå på biblioteket på Steam, trykk én gang på FM15 slik at du finner Steam Workshop(ligger rett over prestasjoner/achievements). Søk så på Martin Ødegaard og trykk på "abonner/subscribe". 

For at han da skal være i saven din må du da starte en ny save, og du vil nå finne han. Ønsker du å diskutere med andre om Martin Ødegaard kan du trykke her.

Hva er disse svarte stjernene ved navnene til spillerne?

De svarte stjernene er hvor stort potensialet til spillerne dine kan være i følge din speiders vurdering. Har spilleren to gule stjerner og to svarte i tillegg, betyr det at speideren din er sikker på at han tar to i potensial, men at det finnes en sjanse for at potensialet er såpass høyt som fire stjerner. Speideren vil gi en mer presis vurdering av spillerens potensial med flere rapporter.

Hvordan importere taktikker:

Du importerer taktikker inne på taktikkskjermen. Du finner "vedlikehold taktikker" inne i selve taktikkfanen. Trykk så importer, og finn .fmf filen der du har lastet den ned. Trykk så på filen du har valgt og last inn taktikken til spillet.

Kan jeg bruke samme taktikk fra FM14 som på FM15: 

Nei, du kan ikke bruke taktikken du har laget på FM14 som på FM15, men du kan lage en ny taktikk inne på FM15 med de samme innstillingene fra FM14.

Hvor finner jeg søkefeltet for ansatte:

Du finner personalsøk ved å trykke på fanen ansatte, også klikke deg på ledersøk.

Dato på ungdomsinntak: 

2.januar
Brasil(Mindre klubber i enkelte stater i Brasill)

13. januar
Norway (mindre klubber)

14. februar
Russland

15. februar
Anguilla, Antigua og Barbuda, Aruba, Bahamas, Barbados, Belize, Bermuda, De britiske jomfruøyene, Canada, Caymanøyene, Costa Rica, Cuba,Curaçao, Dominica, Den Dominikanske Republikk, El Salvador, Fransk Guyana, Grenada,Guatemala, Guyana, Haiti, Honduras, Jamaica, Martinique, Mexico, Montserrat, Nicaragua, Panama, Puerto Rico, Saint Kitts og Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent og Grenadinene,Surinam, Trinidad og Tobago, Turks- og Caicosøyene og De amerikanske jomfruøyene

23. februar
Amerikansk Samoa, Aserbajdsjan, Cookøyene, Fiji, Kasakhstan, Kiribati, Malta, Ny-Caledonia, New Zealand, Papua Ny-Guinea, Samoa, Salomonøyene, Tahiti, Tonga, Tuvalu, Ungarn, Vanuatu og Wales

24. februar
Hellas

25. februar
Sveits

26. februar
Nord-Irland

27. februar
Albania, Andorra,  Armenia, Bosnia-Hercegovina, Estonia, Færøyene, , Kypros Georgia, Gibraltar,  Latvia, Litauen, Luxembourg, Makedonia, Moldova, Montenegro og San Marino

1. mars
Frankrike og Tyskland

2. mars
Ukraina

5.mars
Skottland og England

6. mars
Bulgaria

7. mars
Tyrkia og Slovenia

8. mars
Kroatia og Israel

9.mars
Chile

10. mars
Slovakia pg Portugal

11. mars
Uruguay

12.mars
Østerrike og Tsjekkia 

13. mars
Danmark

14. mars
Belgia

16. mars
Nederland

17. mars
Italia og Romania

18. mars
Polen

20. mars
Spania

20. mars
Serbia

25. mars
India

29. mars
Sør Afrika

4. april
Indonesia

6. april
Hong Kong

7. Juni
Bolivia, Ecuador, Paraguay og Venezuela

16. juli
Malaysia

5. august
Island

12. august
Finland

22. august
Sverige

27. august
Afghanistan, Bahrain, Bangladesh, Bhutan, Brunei,De forente arabiske emirater, Filippinene, Guam, Iran, Irak, Japan (mindre klubber), Jordan, Kambodsja, Kirgisistan, Kinesisk Taipei, Kuwait, Laos, Libanon, Macao , Maldivene, Mongolia, Myanmar, Nepal, Nord-Korea, Nord-Marianene, Oman, Pakistan, Palestina,  Qatar, Saudi Arabia, Sri Lanka, Syria, Tadsjikistan, Thailand, Turkmenistan, Usbekistan, Vietnam, Yemen og Øst-Timor

29 august.
Argentina

7. september
Sør-Korea

11. september
Brasil

13. september
Australia

16 . september
Irland

17. september
Peru og Colombia

25. september
Singapore

27. september
Japan (øverste divisjonene)

28. september
Norge

3.oktober
Algerie, Angola, Benin, Botswana, Burkina Faso, Burundi, Den sentralafrikanske republikk, Djibouti, DR Kongo, Elfenbenskysten, Egypt, Ekvatorial Guinea, Eritrea, Etiopia, Gabon, Gambia, Ghana, Guinea, Guinea-Bissau, Kamerun, Kapp Verde, Kenya, Komorene, Kongo, Lesotho, Liberia, Libya, Madagaskar, Malawi, Mali, Marokko, Mauritania, Mauritius, Mosambik, Namibia, Niger, Nigeria, Rwanda, Sao Tome og Príncipe, Seychellene, Sierra Leone, Senegal, Somalia, , Sudan, Swaziland,Sør-Sudan, Tanzania, Togo, Tsjad, Tunisia, Uganda, Zambia og Zimbabwe

8. oktober
Kina

2.november
Hviterussland

27. desember
USA

--------------

Om det er noen spørsmål som mangler, noen feil eller om det er noe annet, er det bare å sende en PM eller skrive det i tråden. 
4

Fm går bare videre av seg selv. Altså, etter jeg har gått videre, så trykker den liksom automatisk på fortsett..

0

Høres veldig rart ut. Har dessverre ingen løsninger på dette(søkte litt rundt, men har til gode å finne noen med lignende problem).

0

Får ikke startet FM. Kommer følgende melding: FM 2015 v15.1.3.572980 crash dumps. 

Noen som vet hva man kan gjøre? Har lest på litt forskjellige forum, og prøvd det meste. 

Håper å høre fra noen som har klart å løse dette problemet. 

0

Veldig fin førstepost :) Oversiktlig og fin!

Men det er ikke mitt problem. Min utfordring er at min datamaskin, som strengt talt skal være god nok til å drive FM, er så hinsides treig at det ødelegger spillopplevelsen min noe vanvittig. Jeg kan f.eks glemme å spille med 3D grafikk og all loadingen gjør at å spille en sesong tar meg så lang tid at jeg er enten avhengig av en god start for å gidde å fortsette eller jeg må sette av litt for mye tid. Tid jeg ikke har.

Men nok klaging, spørsmålet er; kan jeg laste ned noen drivere som gjør at grafikkortet f.eks oppdateres? Hjelper det å kjøre en skikkelig opprydding/rensking av pc'en? Er det i det hele tatt noe jeg får gjort med problemet? Har ikke kjøpt meg FM15 enda pga dette og jeg vurderer f*** meg å kjøpe ny data istedenfor :P

0

Får ikke startet FM. Kommer følgende melding: FM 2015 v15.1.3.572980 crash dumps. 

Noen som vet hva man kan gjøre? Har lest på litt forskjellige forum, og prøvd det meste. 

Håper å høre fra noen som har klart å løse dette problemet. 

Hei, prøv det som står her. Ellers kan du prøve å reinstallere spillet om de løsningene ikke funker. :)

Veldig fin førstepost  :) Oversiktlig og fin!

Men det er ikke mitt problem. Min utfordring er at min datamaskin, som strengt talt skal være god nok til å drive FM, er så hinsides treig at det ødelegger spillopplevelsen min noe vanvittig. Jeg kan f.eks glemme å spille med 3D grafikk og all loadingen gjør at å spille en sesong tar meg så lang tid at jeg er enten avhengig av en god start for å gidde å fortsette eller jeg må sette av litt for mye tid. Tid jeg ikke har.

Men nok klaging, spørsmålet er; kan jeg laste ned noen drivere som gjør at grafikkortet f.eks oppdateres? Hjelper det å kjøre en skikkelig opprydding/rensking av pc'en? Er det i det hele tatt noe jeg får gjort med problemet? Har ikke kjøpt meg FM15 enda pga dette og jeg vurderer f*** meg å kjøpe ny data istedenfor  :P

Anbefaler deg å kjøre en skikkelig opprydning av pcen, men du kan også som du sier oppdatere driverne. Dette gjør du ved å gå på kontrollpanelet, klikk deg inn på utseende og personalisering --> skjerm --> juster skjermoppløsing --> avanserte innstillinger også til egenskaper, der det står oppdater driver. Håper spilleopplevelsen blir bedre da! 

1

Takk for svar!

Kjører en solid opprydding samt litt grafikkoppdateringer, satser på det gjør trikset ;) gleder meg til å game nå! Tror det blir edruhelg fremover;)

0

Noen som har problemer med arbeidstillatelse? Jeg er i min 3. sesong med WBA og jeg får ikke fornyet kontraktene til Gamboa og Blanco, de aksepterer kontrakten men så får de avslag på arbeidstillatelsen og jeg må vente 120 dager før jeg kan søke på nytt. Har sikkert fått 4-5 avslag nå og kontrakten til Blanco har gått ut. Kjøpte en brasilianer som jeg har fått i troppen, men som jeg ikke kan bruke fordi ikke han heller har fått arbeidstillatelse.... noen som har opplevd noe lignende? :confused:

0

*364193*

kommer opp når jeg har fiksa crash dumpen som kimter66 beskriver. kjører kompabilitetsmodus Win XP (SP 2) og kjør som admin.

Utrolig irriterende!

Har også prøvd alt med cache, re-install, slå av antivirus som beskrevet på nett.

Noen flere som har samme problem og evt har funnet en løsning?

0

Hei.

Har fått et problem som tilsier at fm blir svart ved oppstart, og jeg kommer ikke inn på startmenyen loader i evigheter.

Jeg har prøvd å reinstallere to ganger, og prøvd bekrefte integriteten for spillbufferen to ganger. skrudd av brannmuren og oppdatert driveren. Og jeg hadde spilt spillet i 40 timer før dette skjedde.

Noen som har noen forslag?

0

Hei. Har et lite spørsmål her angående resultat lista som dukker opp hver gang en sesong er ferdig. Der kan du se hvordan du ligger an i forhold til alle andre i verden som spiller fm, samt du kan sammenligne deg selv me vennene dine (håper folk skjønner hva jeg mener). Men problemet mitt er at den lista vil ikke oppdatere se, har hatt samme poengsum der siste 3 sesongene no og det står at jeg spiller med Volendam FC selv om det var forrige save. Noen som opplever det samme eller vet om det er mulig å fikse dette?

0

Hei! Jeg lagde et emne i går angående en Algerie bug i karrierestatistikken. Jeg vet ikke hvordan man fikser dette..

PS: Vet ikke om dette er grunnen.. men grunnet dårlig plass på pcen så fjernet den noen ting, og evt FM-filer som gjør at dette har skjedd.

0

Fant nettopp ut at spillet har gitt med 55 landskamper og 11 landslagsmål på spillet. Er dette en bug fra betaen, eller er det sånn som kommer automatisk når du sier du er tidligere spiller på toppnivå? :-p

0

Hver gang jeg skal lagre spillet, jobber den seg til halvveis før den blir avbrutt av en melding som lyder slik; "Spillet kunne ikke lagres." 

Hva er problemet?

0

Hei!

Lagde et emne på dette før jeg så denne tråden. Har klart å komme meg til playoff med HamKam nå, men når jeg skal starte playoffkampene har alle spillerne mine dratt på ferie. Noen måte å fikse det på? Har prøvd alt føler jeg, er helt håpløst.

0

Hei,

Er i min 3. sesong med Gloucester City nå, også blir plutselig navnene til alle spillerne i hele spillet endret til noe nytt. F eks Messi heter plutselig Murshed Pertia.. Noen som har vært borti dette før? Det skjer også når jeg starter en ny game. Har prøvt å reinstallere spillet flere ganger.

Har selvsagt ikke tatt på "Bruk falske spillere og ansatte"

0

Noen som vet hvor man finner gjennomsnittsalderen på laget? Finner ikke frem i de nye menyene  :roll:

0

Hei.

Skal spille kvalikk til tippeligaen med Alta IF, så finner keeperen min ut han at skal spille landskamp.

Hvordan kan jeg fjerne han fra landslagstroppen?

0

Takk!
Oppfølgningsspørsmål: er det snittet til A-troppen eller inkl B- og u-lag?

Er nok a-stallen, men for å være helt sikker kan du jo regne ut gjennomsnittet selv,

Hei.

Skal spille kvalikk til tippeligaen med Alta IF, så finner keeperen min ut han at skal spille landskamp.

Hvordan kan jeg fjerne han fra landslagstroppen?

Tropp - Internasjonal - tilgjengelighet for treningslandskamp.

Det er ikke alltid du får fjernet spilleren om du ikke svarer innen en viss tid.

1

Hei

Har seg sånn at min assistent manager konstant legger inn bud på alle spillere jeg legger inn på "ønskelisten". Jeg har ikke satt han eller noen andre i støtteapparatet mitt til å legge inn bud på noen, har satt opp meg selv til dette. Har prøvd å gå inn på ansvarsområdene og "resette" ved og sette meg selv opp til de oppgavene på nytt. Dette hjalp ikke.

Har prøvd å sparke assistenten og ansette ny, dette hjalp heller. Når jeg sparker assistenten kommer en annen fra støtteapparatet inn og lager kvalm, og ansetter jeg en ny assistent, kommer han å byr på alt jeg speider på han og...

Noen som har samme problemt? Har jeg gjort noe feil og hvordan kan jeg løse dette? Har prøvd å begynne en ny save, men skjedde det samme... Er dødsirriterende i lengden å måtte gå inn å kansellere hvert bud assistenten min gjør, så håper noen kanskje vet hva problemet er og hvordan jeg lett kan løse det.

På forhånd takk :)

0

Hei. Har 600 millioner som er øremerket spillerkjøp. Disse pengene ønsker jeg å sette av til sparing, men finner ikke ut hvordan jeg gjør det. Lar jeg pengene stå på overgangsbudsjett uten å bruke de er jeg redd jeg får en stor skattesmell. Noen som kan hjelpe meg?

0

Du må bare la de stå på overgangbudsjettet (evt flytte de over til lønnsbudsjettet). Skattesmell får du uansett så lenge pengene ikke brukes.

0