FMNorge: Spillerenes CA/PA i stjerner - FMNorge

Gå til innhold

Side 1 av 1
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare

Spillerenes CA/PA i stjerner Hva bestemmer antallet?

#1 Brukeren er ikke pålogget   2freefly 

• Gruppe: Medlem
  • Ble medlem: 27-januar 07

Postet 18 februar 2012 - 22:38

Jeg har forsøkt å søke rundtomkring på forumet her, men har enda ikke funnet svaret på hva som bestemmer hvor mange stjerner de enkelte spillerene får på CA/PA. Selvfølgelig vet jeg at de bestemmes av spillerens nåværende og potensielle nivå, men hva sammenlignes de mot? Basert på at de "plutselig" forandrer både CA og PA i begynnelsen av sesonger m.m. virker det som om det er basert på noe internt, men siden jeg ikke har en eneste 4 eller 5 stjerner på laget så må det i tillegg være basert på noe eksternt.

Så, er stjernene basert på Ligaen jeg spiller i, hvor 3 stjerner er "midt på treet"? Eller basert på spillerene på mitt og de andre lagene i ligaen jeg spiller i? Eller basert på hele verdens spillere uansett nasjonalitet? Sistnevnte virker usannsynlig da mine spillere ikke ville falt plutselig i PA/CA.

Spillere det speides på forandrer også stjerner etter hvert, selv om beskrivelsen er lik og det er samme speider. Så dersom det blir sammenlignet med mitt eget lags spillere, i tillegg til andre spillere i verden, må eventuelle "gamle" speiderrapporter oppdateres litt nøyere etter innkjøp osv.

Noen som vet, eller kan sende meg til en link som forklarer?

Takker,

#2 Brukeren er ikke pålogget   UnitedBouwer 

• Ble medlem: 04-januar 11
  • Favorittklubb:
    Manchester Utd, QPR(følger)
  • Favorittversjon:
    Fm 10, Fm 11

Postet 19 februar 2012 - 00:52

PA/CA er forhåndsbestemt. Hvilke stjerner du får i rapportene har ikke den betydningen at Ca/PA faller. Det kommer helt an på ryktet ditt, forventningene og hvor gode ferdigheter han som gir rapporten har innen bedømmelse.

#3 Brukeren er ikke pålogget   2freefly 

Postet 19 februar 2012 - 01:00

Vis innleggUnitedBouwer skrev 19 februar 2012 - 00:52:

PA/CA er forhåndsbestemt. Hvilke stjerner du får i rapportene har ikke den betydningen at Ca/PA faller.
Det skjønner jeg. Potensial og/eller ferdighetene til spilleren kan ikke ha falt så fort så drastisk, og stats til spilleren har ikke ikke endret seg til det negative.

Sitat

Det kommer helt an på ryktet ditt, forventningene og hvor gode ferdigheter han som gir rapporten har innen bedømmelse.
Vil det si at jo mer erfaren (og suksessrik om jeg skulle ha litt flaks ;) ) jeg blir, jo større krav blir det til at spillerene skal få en høy rating?
Forventningene til klubben har vært de samme de siste årene (topplassering, kvartfinale i cup) og trenere har heller ikke endret seg. Så da må det være noe annet som ikke er likt :(

Takk for svar

#4 Brukeren er ikke pålogget   Holteberg 

• Administrator
  • Gruppe: Administratorer
  • Ble medlem: 29-mai 08
  • HjembyRena
  • Favorittklubb:
    Liverpool, Real Zaragoza
  • Favorittversjon:
    FM2010

Postet 19 februar 2012 - 01:56

Du kan se det på denne måten. Plukk ut spiller x, og la speideren til Sheffield United ta en titt på han. Speiderens vurdering er at han ville vært en meget solid spiller for laget nå (eks: 3,5 stjerne), og hans potensiale ligger på hele 5 stjerner. Han kommer til å bli en stjerne, basert på lagets nåværende nivå.

Deretter får vi speideren til Tottenham til å se på samme spiller. Hans vurdering er at han ikke holder mål for A-laget (eks: 1,5 stjerne) og at han heller ikke kommer til å bli spesielt interessant i fremtiden heller (eks: 2,5 stjerne). Konklusjonen på forskjellen, selv om spilleren er den samme: Nivåene på lagene er langt fra samme.

I tillegg til dette kommer andre ting som ble nevnt over. Omdømme og forventninger kan spille inn, og man opplever ofte at samme spiller mister en halv, kanskje også en hel, stjerne på sitt nåværende nivå, fra slutten av en sesong til starten av den nye.
Ta deg tid til å lese retningslinjene
Følg meg på Twitter: @MagnusHolteberg
Glad i spansk fotball? Ta turen innom SpanskeFans
Min internasjonale fanside for Real Zaragoza: http://www.rzfans.net

#5 Brukeren er ikke pålogget   2freefly 

Postet 19 februar 2012 - 02:14

Vis innleggHolteberg skrev 19 februar 2012 - 01:56:

I tillegg til dette kommer andre ting som ble nevnt over. Omdømme og forventninger kan spille inn, og man opplever ofte at samme spiller mister en halv, kanskje også en hel, stjerne på sitt nåværende nivå, fra slutten av en sesong til starten av den nye.

Det første du skriver har jeg full forståelse for. En spiller vil være god for ett lag i lavere divisjoner, men søppel i toppdivisjonen. Det henspeiler speider-/trenerrapporter. Hvorfor de derimot "plutselig" har mistet en hel stjerne fra desember til januar forstår jeg derimot ikke. At de kan miste litt PA over tid er greitt, for man har ikke alltid latt dem spille nok, eller hatt de beste trenere/treningsfasilitene tilgjengelig. Men at det skal komme ved nyttår hvert år undrer jeg meg over. Eller, irriterer jeg meg over er mer riktig :) Bare fordi jeg kjøper en god spiller vil ikke det si at den andre spilleren er blitt dårligere ifht serien jeg spiller i.

#6 Brukeren er ikke pålogget   UnitedBouwer 

• Ble medlem: 04-januar 11
  • Favorittklubb:
    Manchester Utd, QPR(følger)
  • Favorittversjon:
    Fm 10, Fm 11

Postet 20 februar 2012 - 00:52

Nei, men så er det sånn at "serien" du spiller i ikke har alt å si. Det også forskjell på si Tottenham og Wigan. Men noe jeg ofte har opplevd er at om spillerstallen er bra, så mister mange av de spillerne som ligger på grensen mellom to ratinger en halv stjerne. Kanskje er det fordi laget ditt har gjort det såpass bra at ryktet har blitt forbedret en halv stjerne, da blir det ofte slik. Omdømmet blir jo ofte endret rundt nyttår, hvis ikke jeg er helt ute å kjøre med hukommelsen.

Valgmuligheter for emne:

Side 1 av 1
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare

2 Bruker(e) leser dette emnet
0 medlemmer, 2 gjester, 0 skjulte brukere